Video on traileri elokuvasta Marie Antoinette (2006, Sofia Coppola). Elokuva sijoittuu 1600-luvun Ranskaan Aurinkokuninkaan (Ludwig XIV) aikakaudelle ja näyttää erinomaisesti millaista on barokin arkkitehtuuri, muoti ja sisustus!
Sana barokki tulee sanasta barroco, joka on portugalia ja tarkoittaa epämuotoista helmeä. Barokin arkkitehtuurille tyypillistä oli arvokkuus, massiivisuus sekä looginen ja selkeä massojen jäsentely. Lisäksi fasadeissa (julkisivu) esiintyi usein veistoskoristelua. Palatsien sisätilojen koristelu oli runsasta ja yleellistä. Koristelut koostuivat pääasiallisesti peileistä sekä veistoksista ja maalauksista. Huonekalutaiteessa suosittuja olivat korkeaselkäiset tuolit, joita peitti raskas, kullattu veistokoristelu.
Puutarhataiteelle tyypillistä olivat säännönmukaiset polut, symmetriset istutukset, suihkulähteet, vesialtaat ja kanaalit. Puutarhat jaettiin vyöhykkeisiin, jotka pitivät sisällään luonteeltaan ja kasvistoltaan erilaisia alueita. Useita kilometrejä jatkuvat puistot tarjosivat ympäristön hovin puutarhajuhliin. Tästä hyvä esimerkki ovat Versaillen palatsin puutarhat.
Barokkiarkkitehtuurin kokonaisvaikutelma oli monumentaalinen. Katsoja pyrittiin saamaan tuntemaan itsensä pieneksi suuren koon, liikkeen vaikutelman ja loistokkuuden keinoin. Tukirakenteita korostettiin, ja ne olivat raskaita. Pylväitä ja pilastereita oli kaksittain ja kahdessa kerroksessa.Kompositakapiteelit ja muut antiikin pylväsjärjestelmät sekä pilasterit olivat suosittuja. Symmetria oli ehdottoman tärkeää.
Renessanssin levollinen ympyrämuoto hylättiin, ja pohjapiirroksissa alettiin käyttää entistä enemmän jännittynyttä, levotonta ja dynaamista soikiomuotoa. Rakennuksista tehtiin leveitä mutta ei syviä
Kirkoissa tärkeäksi nousi etenkin kupoli, joka oli barokin arkkitehtuurissa liikkeen päätepiste ja taivaan symboli. Perspektiivimaalauksilla saatiin tasakatot näyttämään holveilta ja holvit ja kupolit todellisuutta korkeammilta.
Yhtenä barokin ihanteena oli kokonaistaideteos, joka muodostui esimerkiksi palatsin arkkitehtuurista, sisutuksesta, kuvataiteesta ja puutarhasta. Kaiken piti sopia tyylillisesti yhteen.
Versailles'n palatsin Peilisali (Kuvalähde) |
Ludvig XIV (Aurinkokuningas) (Kuvalähde) |
Versailles'n palatsin puutarha (Kuvalähde) |
Rokokoo puolestaan pyrki pääsemään eroon barokin raskaudesta. Fragonardin maalaus "Keinu" (1767) kertoo hyvin tuon ajan hovielämän hengestä ja tyylistä.
Fragonard - Keinu (1767) |
Rokokoo oli hovityyli, jonka keskus oli Pariisi, Ranskan taide- ja seuraelämän keskus. Rokokoo oli ennen kaikkea sisustustyyli; sen vaikutus arkkitehtuuriin oli melko pieni ja ilmenee yksikerroksisten rakennusten suosimisessa. Sisustustyylinä rokokoo oli kuitenkin hyvin kokonaisvaltainen – huoneiden koko interiööri (sisätila) suunniteltiin yhteen sointuvaksi jokaista yksityiskohtaa myöten.
Rocaille-aiheinen ikkunakoriste (Lähde) |
Rokokoo-tyylistä sisustusta (Lähde) |
Katariinan palatsi Pietarissa (Lisätietoa) (Lähde) |
No comments:
Post a Comment