Tämän päivän tunnin aiheena oli perspektiivikuvan piirtäminen yhden, kahden ja kolmen pakopisteen avulla.
Kuvassa on aina kaksi ulottuvuutta. Kolmas ulottuvuus, syvyys/tila, on aina illuusio. Kuvantekijät ovat kehittäneet monia menetelmiä vaikuttavan tilavaikutelman saamiseksi. Näistä menetelmistä ehkä vakuuttavin on perspektiivi, jota alettiin käyttää 1500-luvulla (renessanssi).
Nykyään perspektiiviä käytetään kaikkialla. Arkkitehdit piirtävät (tietokoneella/käsin) perspektiivikuvia havainnollistaakseen rakennuksia ja teolliset muotoilijat piirtävät suunnittelemiaan esineitä perspektiivistä, näyttääkseen tilaajalle millaisia suunnitelmia ovat tehneet. Minecraftin näkymä on kolmen pakopisteen perspektiivi.
Perspektiivikuva pääsee lähelle ihmisen kaksisilmäistä havaintoa, ja juuri tämän vuoksi me koemme sen varsin vakuuttavana tilan kuvaamisen keinona. Kyseessä on kuitenkin vain taikatemppu, joka on vielä suhteellisen yksinkertaisesti toteutettavissa.
Yhden pakopisteen perspektiivi
Yhden pakopisteen perspektiivissä kaikki katsojasta poispäin kulkevat viivat näyttävät menevän kohti samaa pistettä, joka on pakopiste. Muut viivat on vaakasuoria tai pystysuoria. Jos kohteen kulma on kohti katsojaa, syntyy kaksi pakopistettä!
Kahden pakopisteen perspektiivi
Kahden pakopisteen perspektiivissä esineen tai rakennuksen kulma on kohti katsojaa. Katsojasta poispäin kulkevat viivat näyttävät menevän kohti pakopistettä. Muut viivat ovat pystysuoria. Horisonttiviivalla olevat viivat ovat luonnollisesti vaakasuoria.
Kolmen pakopisteen perspektiivi
Mutta jos kohde onkin yläkulmasta tai alakulmasta kulma kohti katsojaa? Silloin syntyy kolme pakopistettä! Ja nyt homma menee monimutkaiseksi.
|
Opettajan piirtämä kolmen pakopisteen perspektiivikuva. Huomaa, että kuvapinta on kokonaan kolmen pakopisteen muodostaman kolmion sisällä. Näin kuvaan ei synny mitään vääristymiä. |
Kolmen pakopisteen kuvassa kaksi pakopistettä sijaitsee horisonttiviivalla ja kolmas horisontin ylä/alapuolella. Kolmen pakopisteen kuvassa on jo syytä piirtää pakopisteistä lähteviä apulinjoja, joiden varaan oma kuva on helppo rakentaa. Apuruudukkko (tai Gridi) auttaa hahmottamaan kohteiden sijaintia ja kolmiulotteisuutta. Tässä vaiheessa kannattaa luottaa perspektiiviteoriaan ja piirtää viivat niin jyrkkinä kuin ne todella ovat! Yksikään viiva ei ole vaaka/pystysuora, vaan jokainen menee kohti jotain pakopistettä. Poikkeuksena tietysti horisonttiviiva ja kolmannesta pisteestä horisonttia kohtisuorasti kulkeva linja.
No comments:
Post a Comment